torsdag 22 november 2012

PVC-golv på nya förskolan – del två



I dag fick jag svar från JM:s miljöchef på min fråga om vad det är för material på golven på de båda nybyggda förskolorna här i kvarteren.

För den ena, där jag tittade in här om dagen, fick jag ett mycket detaljerat dokument där alla materialval i varenda litet rum noga stod dokumenterade. Det går att sammanfatta ungefär såhär:

Där barnen vistas (förutom vilorum): PVC.
Personalutrymmen: Linoleum.

Hur tänkte de här? Är det någon som har tänkt över huvud taget? Om jag hinner i morgon ska jag försöka få tag på stadsdelsförvaltningens upphandlare och se om jag kan få svar.

Men, jag fick också veta att PVC-mattorna är BASTA-registrerade. Vilket innebär att det på något sätt är godkända ur miljösynpunkt. Exakt vad BASTA-registrerade mattor innebär vet jag inte ännu. Jag gissar att de allra värsta ftalaterna inte finns där men om mjukgörarna är andra ftalater eller något annat vet jag inte. Är de här mattorna helt OK eller bara något mindre dåliga än andra PVC-mattor? I Stockholms stads miljöprogram står tydligt att "Vid nybyggnad ska PVC-material undvikas där fullvärdiga alternativ finns" (se bild). Men på ett annat ställe står det också att BASTA-registrerade varor rekommenderas. Hur är det då med BASTA-registrerad PVC? Har skickat ett mejl till en kontakt på miljöförvaltningen för att se hur kommunen resonerar här.

Om den andra förskolan, dit min son också fått plats, fick jag inte en riktigt lika uttömmande beskrivning. Men det verkar som att PVC-mattorna är begränsade till kök, våtutrymmen och entréer. Utifrån vad jag vet just nu så känns det stället som ett klart bättre alternativ, trots att den ligger lite lägre bort och åt "fel" håll. Men även om jag nu väljer bort plastförskolan för min son så kommer ett stort gäng andra småttingar tillbringa dagarna på de gula fula golven från och med den 31 januari. Kampen fortsätter för dem och för Sveriges alla förskolebarn. Det måste börja ställas krav på riktigt klok upphandling samt sanering av de befintliga förskolorna. Upp till kamp!

/Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar