måndag 19 november 2012

PVC-golv på nya förskolan

Jag är så arg!

Min son ska börja förskolan i januari. Han har precis fått plats på ett alldeles nybyggt ställe ett par kvarter bort, det är fortfarande en byggarbetsplats. I våras kontaktade jag JM som är entreprenör för att kolla vilka golv de lagt/lägger på befintliga och nybyggda ställen här i krokarna. Svaret var linoleum, utom möjligtvis i entréer och badrum där det kunde vara klinkers eller plast. Jag har känt mig tillfreds med det svaret.

Men, idag när jag gick förbi tittade jag in genom fönstret. Luftiga, fräscha lokaler med fina färgglada dörrar och golv. Jag sneglade lite på golvet. Det är svårt att avgöra genom att titta men nog såg det väldigt plastigt ut. Jag stack in huvudet och ropade på en byggarbetare: "Hallå, vet du om det är PVC, eller linoleum på golven?". "PVC!" ropade han tillbaka. "Men kom in och kolla och fråga platschefen som är här. Jag smög in på de gula nylagda golven och hittade platschefen. "Inte är det linoleum i alla fall, men jag kan inte svara på vad det är. Du får faktiskt inte vara här, kom tillbaka i januari".
"Vad är det för fel med PVC?" frågade den första byggkillen, när jag trocklade mig tillbaka mot entrén.

Ja, vad är det för fel med PVC? Jag tänker inte redogöra för det varken då och där eller nu. Just nu är jag bara arg. Stockholm stad har som policy att alla nybyggda förskolor ska byggas utan PVC.
Jag är så arg. Provade att ringa JM när jag kom hem men miljöchefen som jag haft kontakt med tidigare sitter i möte. Vi måste säga ja eller nej till förskoleplatsen senast på fredag. Vad göra? Vem är det egentligen som tar ansvar för våra barns säkerhet på förskolorna?

Jag har lagt ner hela min själ på att min son ska få en så giftfri start i livet som möjligt och valt exempelvis leksaker, kläder och kudde med stor omsorg. Det vet ni som läst min nya bok. Att sätta honom på nylagda PVC-golv på dagarna känns inte som ett rimligt alternativ. Att bli hemmamamma på heltid känns heller inte rimligt. Leta ny förskoleplats känns också som ett stort projekt i den här stan. Faktiskt har han fått plast på ett annat nybygge också, får väl dubbelkolla den innan vi tar några beslut. Men först av allt ska jag börja med att ringa JM, igen.

Hej så länge! /Katarina


11 kommentarer:

  1. Bra att du kollar upp det. Go Katarina! :)

    SvaraRadera
  2. Jag fick tag i miljöchefen på JM. Det är kommunen som slutligen bestämmer vilka material som ska användas och eftersom både JM och kommunen har som policy att bygga utan PVC så blev även han förvånad. Han ska dubbelkolla och återkomma. Han ska också kolla vad som läggs i den andra nybyggda förskolan dit vi också fått plats. Han har lovat att återkomma den här veckan då vi måste tacka ja eller nej till platsen senast fredag.

    SvaraRadera
  3. Vad de än lägger så be dem göra det utan lim! Det går att "nita" fast golvet. Limmet löser upp plasten. Emissionerna finns kvar i år och är långt över gränsvärdena. Koncentrationssvårigheter och stökiga barn är vanliga symptom. Nästa fråga är vad de löser upp plasten med när de sedan städar golvet. (Microfibermopp och vatten borde vara standard på alla skolor/ förskolor.)

    / Fyrabarnsmamman som tvingat kommunen att nita fast linoleum, använda vänliga färger, giftfria material, städa kemikaliefritt och sluta med parfymer;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En stor eloge till dig som satt press på kommunen! Bravo bravo! Och stort tack för tipsen. Jag är rädd för att mattan redan ligger där den ligger men om de skulle byta ut den så ska jag absolut framföra nitningstipset.
      Jag känner redan nu att jag kommer bli "den där jobbiga mamman" och jag funderar på att skicka min bok till föreståndaren. Men man vill ju inte heller komma på kant med personalen på en gång. Hur hanterade du den rollen?

      Radera
    2. Det är barnens främsta som gäller. Oavsett vad andra eventuellt tycker är vår erfarenhet att med tiden trillar poletten ner;) Vi får mycket tacksamhet från både personal som mår bättre och andra föräldrar som har lägre sjukfrånvaro på sina barn. För - vem vill egentligen att ens barn skall vistas i en kemikaliebelastad miljö? Det handlar bara om okunskap.

      Radera
    3. Du har helt rätt. Och i väntan på att ansvar tas på högre ort så krävs det fler engagerade föräldrar som kan ifrågasätta och ställa krav. Ju fler vi blir desto bättre. Trevlig helg!

      Radera
  4. Bravo Katarina, och vilken tur att du gick förbi där just idag! Jag håller tummarna för att det ordnar sig på något sätt.

    Jag blev också arg när de la in plastgolv vid renoveringen av mina barns förskola för några år sedan, men jag visste då inte om Stockholm kommuns policy och gjorde inget. Det ångrar jag idag. Ska faktiskt konfrotera skolan där de la in plastgolv vid renoveringen av toaletterna i våras, så de åtminstonde inte gör det i fler rum.

    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cecilia och tack för ditt inlägg.
      På dem bara, ju fler vi är som påpekar problemet desto bättre är det!
      Lycka till!!

      Radera
    2. Hej Cecilia igen. Jag hittade dokumentet. Det heter Stockholms miljöprogram 2012-2015. Jag har fotat av delarna som handlar om PVC och lagt ut i ett nytt inlägg. Om du vill kan jag meja dig hela dokumentet.
      Ha det gott! K

      Radera
  5. Är man rädd för gifter kanske man inte ska bo i Stockholm med alla avgaser, men det är väl en annan sak kanske

    SvaraRadera