fredag 4 januari 2013

The Ark och tapeter

Hej!

Idag har jag varit med i radion igen. Fast inte för att prata om kemikalier utan om musikdokumentärer.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4283&artikel=5398452

Jag och Ulrika Widmark gjorde nämligen en film om The Ark när de drog ut på sin första egna stora turné år 2000. Filmen heter Vi är The Ark och är nog den film som jag gjort som var absolut roligast att jobba med. Det kändes lite avlägset att prata om den eftersom det är tolv år sedan men det var kul att få friska upp minnet lite.

Vill du kolla in vilka andra filmer jag gjort, kolla gärna på Ulrikas och min hemsida.
www.filmosont.se

Jo, så var det ju det här med tapetsering av sonens rum. Det gick att ändra beställningen så nu blir det papperstapeter i hela rummet. Jag mejlade till Danielle Freilich som är miljöexpert på Sveriges byggindustrier och frågade vad hon anser om non-woventapeterna som i stort sett tagit över marknaden. Tyvärr är tapetens miljödeklaration så diffus att hon hade svårt att uttala sig; "syntetisk fiber" kan ju vara vad som helst. Generellt så menade hon ändå att polymerer generellt kan utgöra en större miljö- och hälsorisk än papper och av den anledning kunde sägas vara ett sämre miljöalternativ. De kräver också ett specialklister som jag inte vet vad det innehåller, vanligt tapetklister som man har till papperstapet vet jag ska vara harmlöst. Men, menar Freilich, om man tänker att de här easy-up tapeterna är mer hållbara och slits långsammare än papper så kanske de ändå är bättre för miljön i längden.

Nu tror i och för sig jag att det är sällan man tapetserar om på grund av slitage. De här tapeterna lär nog sitta tills killen blir för stor och tröttnar på instrument alternativt eller om vi flyttar och nästa ägare vill göra om. Eller om någon i familjen får för sig att rita väldigt mycket på väggarna med kritor som inte går bort. Vi får se.

Det som förvånade mig när jag var i tapetaffären är att det finns så många olika slags beläggningar på tapeterna nu för tiden. Vissa är mjuka, andra alldeles blanka, en del fluffiga. Jag tror det är bra att vara på sin vakt och be att få ta del av någon slags innehållsförteckning så att man vet vad man köper. Framför allt ska man akta sig för tapeter av vinyl, alltså PVC. För att PVC-plasten ska bli mjuk innehåller den som ni vet mjukgörare varav vissa kan vara hormonpåverkande. Men det där vet ni säkert redan vid det här laget.

Nu sover sonen en stund och jag ska passa på att fortsätta spackla.
Ha en trevlig helg! /Katarina





2 kommentarer:

  1. Tänk på att färdigblandat tapetklister innehåller konserveringsmedel, antimögelmedel mm. Blanda sjäv är alltså bäst både för plånboken och hälsan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blanda själv är bäst. Det skumma är att de i tapetaffären sa att jag borde använda färdigblandat eftersom tapeterna inte skulle sättas med överlapp och därför kunde dra sig om man hade egenblandat. Fast jag tapetserade på så sätt på mitt torp i somras och jag har inte märkt något. Så jag struntar i deras råd och blandar själv, kan man slippa lite konserveringsmedel och annat så är det ju bara bra. Tack för inlägg! /K

      Radera