fredag 24 maj 2013

Stinkande cykel

Bilden har jag lånat från www.cykelringen.se

Om två dagar fyller sonen två år. I går gick min sambo till cykelaffären för att köpa en gåcykel (av trä!) i present.

När han kom hem med det stora paketet var han mycket nöjd och jag kan tänka mig att den lilla killen också skulle ha blivit mycket nöjd. Vi öppnade lite på kartongen och drog fram ett styre. Plötsligt började det lukta illa. Stanken kom från de svarta plasthandtagen. När jag tog i det spred sig den starka lukten till mina fingrar där den satt kvar en lång stund.

– Usch, skrek jag och sambon sänkte huvudet och suckade ljudligt. Han packade ner delarna igen och med frustrerande steg promenerade han tillbaka till cykelaffären för att lämna tillbaka den lilla cykeln. I affären provluktade han på flera olika märken och de var lika illa. Även de svarta däcken stank. I affären kunde de inte svara på några frågor om vad det var för slags plast eller vad det var som luktade.

Anledningen till min reaktion är att man i Danmark har undersökt just svart plast på handtag och däck på barncyklar och upptäckt att de kan innehålla cancerframkallande PAH:er. Kolla länken:
http://www.forbrugerkemi.dk/nyheder/born/kraeftfremkaldende-stoffer-udbredt-i-legetoj
PAH är en förkortning av polycykliska aromatiska kolväten och är ett samlingsnamn för ett stort antal ämnen. Flera av dem är långlivade, bioackumulerande samt kan orsaka cancer. De återfinns ofta i bland annat bilavgaser och vägdamm med partiklar från däck och vägbanor. I bildäck finns det begränsningar på hur mycket PAH:er det får finnas men de reglerna gäller inte för cykeldäck. I leksaksdirektivet finns inte heller några krav på begränsningar av de här ämnena.  

Att cykeln ska användas utomhus är ju i och för sig en förmildrande omständighet och om det bara var däcken som stank hade jag kanske kunnat haft överseende. Jag hade tvättat dem noga och sedan låtit dem ligga ute på balkongen och lufta av sig ett tag. Men handtagen har man ju en sådan närkontakt med och jag gillar inte tanken på barnhänder som stinker oljig plast. Särskilt inte när man har en kille som älskar att suga på tummen.

Jag har mejlat cykelföretaget REX i Halmstad som producerar de här cyklarna men har inte fått något svar. Nu har jag jättedåligt samvete över att sonen blir snuvad på fina cykeln och försöker leta upp en liknande variant på Blocket. En cykel där den värsta plastlukten har försvunnit. Helst någon utan svarta plasthandtag. Men det är bråttom! Snart fyller han ju år!

13 kommentarer:

  1. Vi hade tänkt köpa en Early Rider (http://early-rider-ltd.myshopify.com/products/early-rider-classic-14-balance-bike) till vår son när det är dags, men det blir alltså till att maila och kolla vad de har i sina handtag först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul att du nämnde Early Rider. Jag hittade precis en sådan på Blocket utan handtag. Men den var tyvärr redan såld.

      Radera
    2. Nu har vi hittat ännu en på Blocket som vi ska kolla på i kväll. Jag mejlade till Early Rider angående handtagen och de var inte av plast utan av någon slags formskum. I vilket fall så går de att ta av och då håller man i handtagen av björk. Så det blir nog bra.

      Radera
    3. Jag mailade också och fick ett ganska styltigt svar tillbaka, men jag fick uppfattningen att de skulle vara ok. Att handtagen gick att ta av framgick inte av mailet jag fick, men det är ju himla bra att veta inför framtida köp!

      Radera
    4. Vi hittade en till Early Rider på Blocket som sonen fick i går. Den gjorde succé och om han hade fått välja hade den följt med i sängen i natt. Handtagen luktar ingenting så jag är inte orolig över dem. Jag har inte försökt att ta av dem men det ska gå.

      Radera
  2. Hi Katarina,

    Maybe this bike would be good for your son:
    http://www.hans-natur.de/dreirad-laufrad-3-in-1-wishbone-design-bike-classic-plantagenholz-mit-gummireifen_p24439.html

    They can definitely deliver to Sweden as I have ordered a matrasse from them.

    BTW, I read your books and I follow your blog - thank you for the inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för tipset, de har ju många intressanta saker! /K

      Radera
  3. Hej Katarina
    Vi är på jakt efter en plaskpool till dottern på 6 månader, du vet inte vart man kan finna en giftfri?
    Eller i alla fall tipsa om vilket material man ska leta efter.
    Tack för ditt fina engagemang gällande dessa frågor :)

    Med vänliga hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har inte stenkoll på vilka plaskpooler som finns på marknaden men jag skulle nog valt en av hårdplast typ den här: http://www.jollyroom.se/scanditoy-sandlada-snacka.html
      Vet inte exakt vad det är för plast i just den här men generellt brukar hård plast vara bättre än mjuk. Om du hellre vill ha en mjuk leta efter en av polypropylen eller polyeten om det finns. Undvik PVC. Hör gärna av dig och berätta vad du hittar!
      /Katarina

      Radera
  4. Hej Katarina!

    Vad jag är glad att jag hittat din blogg. Precis såna här saker funderar jag mycket på. Blir helt upprörd av att läsa att de lagt in PVC-golv i ett barnrum...

    Blir att önska mig dina böcker till födelsedagen!

    /Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för inlägg. Hoppas att du får en bra födelsedag med bra födelsedagspresentböcker! /Katarina

      Radera
  5. Hej, och tack för en viktig blogg!
    Jag letar också efter en mindre giftig plaskpool. Har även sökt en del på engelska, och letar efter tips på alternativa material. Hittills har jag gått bet, då jag vill göra något enkelt och flyttbart. Annars kan man använda ett badkar (men det är halt) eller anlägga en naturpool (gärna, men för stort arbete just nu!).
    Har sökt efter andra varianter av Snäckan du länkade till, men hittar inget, till min stora förvåning. Är kanske inte en bra webshopsprodukt? Nu har jag i alla fall mailat Scanditoys och frågat vad den är tillverkad av, eftersom det inte framgår på Jollyrooms sida. Hälsningar Angelica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag gick förbi BR-leksaker och såg att även de hade en i hårdplast, fast jag vet inte vad det är för plast.

      Kolla här: http://www.br-leksaker.se/Varumärken/Outra/Sandlådebåt%20och%20plaskdamm.aspx?id=714968&vid=470236

      Jag fick även mejl från en annan läsare som hade hittat en på Bauhaus.
      Hör gärna av dig igen när du fått svar från Scanditoys.
      /Katarina

      Radera