måndag 26 augusti 2013

Barnrummet äntligen klart!


Hej, long time no see!

Nu är jag tillbaka i vardagen och verkligheten igen och i förra veckan fick vi äntligen ordning på barnrummet. Vi började ju tapetsera redan i januari men sedan har det gått trögt. Men nu så! I förra veckan köpte vi ett stort gammalt serveringsskåp från 40-talet på Blocket. Där får alla leksaker, kläder och sängkläder plats, och mer därtill. Köpte även en begagnad juniorsäng av några kompisar samt satte upp lite hyllor och tavlor.


Ett gammalt serveringsskåpet är optimalt i ett barnrum tycker jag, det rymmer ju så mycket. Och så är det bra att man kan stänga om prylarna när de inte används, då slipper man så mycket damm som vid öppen förvaring. Sen så gillar jag ju gamla möbler från 40-talet, tycker att de är mycket snyggare än nya. Och så gillar jag möbler av solitt trä och på det här sättet får man mycket mer för pengarna. Dessutom slipper man nya spånskivor och limmer som kan dunsta diverse kemikalier.

Generellt kan man säga att jag hellre väljer naturmaterial än syntet; gardiner av bomull, matta av ull mm. Men jag kan ändå inte påstå att jag har helt full koll på vad alla prylar består av. Jag vet exempelvis inte exakt vad alla träleksaker är målade och lackade med, mycket är presenter och ärvegods. Men jag gör så gott jag kan och tror i alla fall att jag lyckas slippa värstingarna. Inga leksaker av mjukplast och ingen elektronik, i alla fall inte än så länge. Och när jag handlar själv gör jag det oftast i leksaksbutiker med ekologisk profil och förlitar mig på att de har koll, helt enkelt.

Ha de gott, hörs snart igen!


12 kommentarer:

  1. Bra att du bloggar igen, jag skulle bli så glad om du skrev oftare. Om det är någon blogg jag verkligen är intresserad av att läsa så är det din! Vad fint barnrummet blev! Det där med målade träleksaker har jag också tänkt på. Men känns ju ändå bättre än plast. Vet du förresten någonting om rotting? Vi funderar på att köpa en vagga till vår kommande bebis och det finns många äldre i rotting men jag vet inget om det och hittar knappt något på nätet heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för kommentar. Jag håller med dig om att jag borde blogga oftare. Har haft svårt att hinna med men ska försöka skärpa mig i höst.

      Nej, jag vet egentligen ingenting om rotting men gissar att det är helt ok. Kan tänka mig att man får vara lite vaksam på om det kan finnas spår av mögel om vaggan har stått på en fuktig vind en längre tid, exempelvis. Sen kan ju viss rotting vara målad och gammal målarfärg kan ju innehålla exempelvis bly. Så om den flagnar är den kanske inte så bra att använda. En omålad är nog det bästa alternativet.

      Lycka till med bebisen!

      Radera
    2. Tack för ditt svar! Det slutade med en äldre vagga i omålat trä tillslut, det känns bra :-)

      Radera
  2. Hej,
    tänkte fråga dig en sak jag tycker det är svårt att få ett klart svar på: i förskolan ska barnen ha sin egen drickflaska och det har nu blivit diskussioner om material i dessa. Det är en Waldorfförskola och många är väldigt kunniga på tex dolda kemikaliekällor och sunt skeptiska till mycket som i storsamhället är allmänt accepterat.. Men, ibland slår detta över diskussioner där det kan vara svårt att skilja fakta och (alternativ) kunskap från myter och närmast konspirationsteorier.. Så, skulle du kunna hjälpa oss att reda ut flaskbegreppen: plast (not, tänker jag..), aluminium (kanske, eller varför inte?), stål (väl ok, men korken/sugpipen då?), glas (även de med skydd i gummi eller silikon är väl kanske opraktiska på skogstur etc?)
    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag gillar flaskor av rostfritt stål. Om korken är av plast tycker jag inte är så farligt. Men det finns även de som har korkar av rostfritt (t.ex Kleen Kanteen). Även Clas Ohlsson säljer flaskor i rostfritt vet jag. Problemet med aluminium är att de kan vara lackade på insidan på samma sätt som konservburkar (kan innehålla Bisfenol A). Jag brukar även använda små glasflaskor som det varit färdigblandad juice eller koncentrerad saft i, men som sagt. Glas är kanske inte det allra bästa om barnen ska ha med på utflykt.

      Radera
    2. Hej,
      tack för svar!
      Så aluminium är ok om den inte är (plast-)behandlad på insidan?
      Jag skulle aldrig laga mat (uppvärmning, kryddor, syra etc) i aluminiumskärl men har tänkt att bara kallt vatten inte ragerar med, eller fäller ut, aluminiumen.
      /M

      Radera
    3. Hej igen. Jag är inte kemist men jag tror inte att aluminium är farligt om man bara har kallt vatten i den. Däremot ska man enligt livsmedelsverket inte använda aluminium i kombination med sura livsmedel eller inte ens koka vatten till välling i en sådan gryta.
      Om du väljer en flaska av aluminium så försäkra dig om att den inte är behandlad med något plastskick på insidan. Men kanske finns plasten där för att inte aluminium ska fällas ut? Jag vet faktiskt inte riktigt.

      Radera
  3. Hej! Tack för en jättebra blogg som jag precis upptäckt!
    Jag skulle vilja fråga om nappar innehåller skadliga ämnen?
    /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sugdelen på nappar brukar bestå av antingen silikon eller naturgummi. Båda materialen kan vara riktigt rena eller förorenade. Som konsument är det inte så lätt att veta. (vill du veta mer om exakt vilka ämnen som kan finnas, kolla boken där jag skrivit om detta). Välj gärna napp som uttryckligen innehåller medicinskt ren silikon eller renad naturgummi (ex Natursutten). Koka alltid nappen i minst 5 min innan den används första gången. Mycket mer än så kan man inte göra. Min kille valde tummen (men den är inte heller alltid så ren....)

      Radera
  4. Ooh snyggt skåp i barnrummet!!! Bästa förvaringen, helt klart!
    Är på jakt efter ett själv! Gäller att tipp-säkra bara då de är bra att klättra på också.... :o

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag har två frågor

    1. I mina barns kommande lekrum är väggarna målade, de har inte börjat flagna och är nog målade senast för 20 år sedan. Dom är ganska fula men jag tänker att det ändå ska vara ett lekrum och barnen nog inte bryr sig. Men de är troligen inte miljömärkt färg på väggarna. Vet du hur det är med gammal färg, bör jag måla över den med en miljömärkt färg/ tapet? Läcker det ut kemikalier från så gammal färg?

    2. Jag funderade på "lekskåpet" som du har, jag ser inte om det är fanér eller rent trä. Men jag undrar hur som helst hur det är med gamla möbler med fanér? Ofta är det ju inte spånskivor under utan rent trä men jag tänker på limmet som möbeln är limmat med?

    Vänligen
    Johnna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag tror att dina väggar har emmiterat klart för länge sedan. Så det bästa du kan göra är nog att bara låta det vara. Det samma gäller fanér på gamla skåp. Lim och ämnen från spånskivor mm avsöndras mest när möblerna är nya. Mitt skåp är av trä rakt igenom men jag hade inte varit orolig för ett skåp med fanér från 40-talet (som jag tror vårt är ifrån). /Katarina

      Radera