lördag 18 oktober 2014

Rensa gamla leksaker


Idag har vi varit hos svärföräldrarna. Min sambo satte igång med att rensa i gamla källarförråd medan jag lekte med sönerna i vardagsrummet. Plötsligt kom han upp med en stor kartong med sina egna gamla leksaker från 70-talet, som han ville att vi skulle sortera. Det var bejublat av treåringen men förfasades av mig. Även bebisen blev glad och satte tänderna i ett gammalt avramlat däck innan jag hann reagera.

Stora killen började lyriskt dra upp gamla söndervittrade plastkrokodiler och smurfar. Och jag gjorde en snabb utrensning där allt trasigt och allt mjukplastigt snabbt hamnade i en soppåse. Kvar blev några bilar, några klossar och tågbanan i trä.

Anledningen till att man inte ska låta sina egna gamla leksaker obetänkt gå i arv är att reglerna kring vad som får finnas i leksaker har skärpts många gånger om genom åren. Värst är nog mjuka gamla plastleksaker som kan innehålla riktigt otrevliga ftalater. De leksakerna tycker jag att man helt enkelt ska slänga, särskilt om de köptes innan år 2007 då de värsta ftalaterna förbjöds. Gör det för ont i hjärtat att slänga barndomens klenoder så bör de förpassas till en nostalgilåda och inte till en leksakslåda.

Hur färgen är som de gamla trätågen och klossarna är målade med kan jag inte svara på. Jag kan och orkar inte helgardera mig mot allt. Så länge de inte flagnar så får barnen leka med dem när de hälsar på hos farmor och farfar.

1 kommentar:

  1. jag vill gärna köpa era gamla leksaker mvh Emil

    SvaraRadera